Nachtvliegenů wie stopt die trein die gaat ontsporen?! - Martin van Zon

Nachtvliegenů wie stopt die trein die gaat ontsporen?! door Martin van Zon

woensdag 8 juni 2016

Nachtvliegen de laatste jaren een groeiend probleem waar mijn inziens veel te weinig aandacht aan wordt besteed. Voor kort door veel van onze Belgische sportvrienden zelfs nog voor absoluut onmogelijk gehouden. In België geloofden de meeste duivenliefhebbers namelijk niet dat duiven in staat zijn om ‘s nachts door te vliegen. In de eerste plaats omdat een duif gewoon in het donker weinig of niets ziet en in de tweede plaats omdat het in België nooit gebeurt. En dat is logisch ook, want daar vliegen ze bijna alle fondvluchten op één dag. Dat wil zeggen, zware fondvluchten in België zijn allemaal ochtendlossingen.
Na een hele dag vliegen laat je het als duif wel uit je kop om dan ook nog eens de nacht door te vliegen.

In het licht van de maan

Ik heb zelf in 1988, toen ik nog in Ammerstol woonde, samen met mijn duivenvriend Ron de Jong een auto gewonnen op Bergerac. Dat duifje presteerde het om ‘s nachts rond 3 uur in het licht van de maan op het dak van mijn huis te landen.
Ik ervoer toen ook gelijk dat nachtvliegen niet in de duivensport thuis hoort. Ik wilde het duifje namelijk van het dak pakken, wat niet lukte. Toen het duifje dan ook weg vloog, klapte het vol tegen een antenne aan. Een duif ziet heel erg slecht als het donker is. Een duif is een dagvogel en ziet zonder licht net zo slecht als een mens. Een duif hoort ‘s nachts in zijn hok of als het niet anders kan tijdens overnachtvluchten op een dak van een huis. Als de praktijk echter uitwijst dat duiven zich hier niet meer aan houden en massaal in de nacht door blijven vliegen moet dit worden voorkomen. Op de eerste plaats ter bescherming van de duif, maar zeker ook omdat het anders één grote competitievervalsing gaat worden. Want omdat een duif in de nacht slecht ziet zal hij heel veel voordeel halen uit alles wat licht verspreidt. Duivenhokken die gesitueerd zijn aan snelwegen, rivieren, tuinbouwindustrie, grote steden en niet te vergeten aan de kust, zijn dan ook gigantisch in het voordeel ten opzichte van liefhebbers die ver weg wonen van alles wat licht geeft. Sommige liefhebbers die behoorlijk gunstig wonen en ’s nachts regelmatig een duifje vroeg draaien, vinden dit nachtvliegen best leuk. Ook een dergelijk overnachtspecialist hier in de buurt steekt niet onder stoelen of banken dat hij nachtvliegen best spannend vindt. Niet lang geleden arriveerde bij hem rond middernacht weer eens een duifje. Even later poseerde hij zich samen met een paar vrienden in het donker voor zijn huis. Wellicht dat er nog meer duiven in de nacht zouden arriveren. En terwijl ze het dak en de donkere lucht in de gaten hielden, kwam er plotseling een duif in het licht van de straatlantaarn vanuit de bosjes de straat op lopen. Deze duif was vermoedelijk al eerder dan de eerste duif gearriveerd maar had de klep gemist en was in de bosjes naast het hok beland.

Ons gezonde verstand moet toch gewoon niet willen dat we duiven de nacht insturen

Deze duivenliefhebber had echt strontmazzel dat er die nacht geen kat op stap was, anders had hij zijn nachtvliegertje nooit meer terug gezien.
Maar wat me nog het meest zorgen baart is regen in de nacht. Ik heb een keer gezien hoe duiven die mijn huis passeerden op klaarlichte dag na beneden kwamen vallen toen het werkelijk bizar regende. Het waren jonge duiven van afdeling 6. Het waren net aangeschoten helikopters en het was echt niet leuk om dit te zien. Overal kwamen duiven naar beneden vallen. Enkele kilometers verderop vlogen de duiven van dezelfde vlucht zonder problemen richting huis. Een uur later zaten hier nog volop duiven in de weilanden. Wat zijn de gevolgen als zoiets in de nacht gebeurt? Ons gezonde verstand moet toch gewoon niet willen dat we duiven de nacht insturen. Het risico dat hun dan wat overkomt is veel en veel te groot. Simpel en alleen om dat ze niet uitgerust zijn om in de nacht te vliegen. We weten dat er nu al volop duiven door de nacht vliegen met tegenwind. Hoe laat of hoe vroeg in de middag we ook lossen het helpt niet meer om nachtvliegen te voorkomen. Het klinkt misschien hard maar we hebben dit nachtvliegen zelf over ons afgeroepen. Jarenlang hebben we (vooral in Afdeling 7) onze duiven laten overnachten op vluchtjes van minder dan 800 km. Dat betekent dat deze duiven met wind op staart pas laat in de middag gelost kunnen worden want anders komen ze op dezelfde dag thuis. Het gevolg is dat deze duiven de nacht in gestuurd werden terwijl ze eigenlijk nog niets aan kracht hadden ingeleverd. Enkele waaghalsduiven lukte het toen om midden in de nacht thuis te komen. Uit die duiven werd natuurlijk flink gekweekt en zie wat we in 25 jaar voor elkaar hebben gekregen.

Alleen nog maar ochtendlossingen

We zullen dus in de toekomst alleen maar ochtendlossingen kunnen gaan vliegen. Hoe vervelend een bepaalde groep duivenhouders dit ook vindt, het kan niet anders. Natuurlijk begrijp ik dat duivenliefhebbers in Assen met ochtendlossingen niet tegen liefhebbers in Maastricht kunnen vliegen. Daar zijn echt wel oplossingen voor te vinden, maar de verantwoording ten opzichte van onze duiven en duivensport weegt veel en veel zwaarder. Als we willen dat wij als postduivenhouders serieus worden genomen dan zullen we dit probleem snel moeten oplossen. Mijn stelling is dat als je in de toekomst fond wil blijven vliegen, je een zo diervriendelijk mogelijk duivensport moet gaan bedrijven. Dan halen wij als duivenliefhebbers zelf de wind uit de zeilen van organisaties die tegen elke vorm van sport met dieren zijn. En duiven de nacht in sturen met als enig doel het plezier van een wedstrijdje (tussen mensen) is absoluut niet te verkopen. Gelukkig zit hier ook nog een positieve kant aan. De laatste jaren is er steeds meer een scheiding gekomen tussen de programmaspelers en grote fondliefhebbers. Er zijn liefhebbers die bijna elkaars buren zijn en toch eigenlijk nooit tegen elkaar vliegen. Dit brengt het voorbestaan van veel duivenclubs in gevaar. Simpel en alleen omdat grote fond liefhebbers als hun spel eenmaal op de wagen zit praktisch niet meer komen inkorven voor programmavluchten, met als gevolg dat er dan in veel clubs nog te weinig deelnemers zijn om nog te mogen inkorven voor de normale vluchten. Programmaspelers en overnachtfond liefhebbers kunnen in de toekomst met ochtendlossingen weer op een gezonde manier tegen elkaar vliegen op de vluchten rond de 800-900 km. En misschien dat dit dan weer een boost geeft aan een grote groep modale duivenliefhebbers. Want niet iedere dagfond/progamma speler zit te wachten op grote hoeveelheid dagfond vluchten van net boven de 500 km.Deze vluchten worden meestal gedomineerd door jaarling midfond duiven, waarvan de modale liefhebbers er gewoon te weinig op hun hok hebben. En als je als overnacht fondliefhebber op vluchten met ochtendlossing niet in staat bent om te laten zien dat je fondduiven op je hok hebt dan kom zeker ook te kort op de middaglossingen.
Alles evolueert en verandert, ook duivensport. Als de feiten ons inhalen moeten we daar als duivenliefhebbers op inspelen en ons aan durven te passen.
Wie geen stap durft te zetten zal altijd op één been blijven staan.
 
© Martin van Zon, 2012
Publiceren van artikelen op een andere website dan duivenverkoop.nl is niet toegestaan, delen op bijvoorbeeld Facebook of Twitter met een doorlink naar duivenverkoop.nl is wel toegestaan.
 

<< Terug

One Loft Racing World League Rohnfried Coolbird, alles voor je duiven Wonderpigeon Uw advertentie hier?

Laatste biedingen

Geen biedingen gevonden

Een losplaats aanpassen vanwege de windrichting moet niet mogen.

Stand na 93 stemmen:

Eens. (67) 72%
Oneens. (24) 26%
Weet niet/geen mening. (2) 2%

Archief