Vliegende start of een valse start? - Martin van Zon

Vliegende start of een valse start? door Martin van Zon

vrijdag 12 augustus 2016

Het duivenseizoen is weer begonnen en de eerste vitessevlucht zit er al weer op. We hadden het met het weer niet beter kunnen treffen. Het was een prachtige dag en na even wachten werden onze duiven om 12.00 gelost in Asse-Zelik, voor mij in Berkenwoude ruim 120 km. Een goed begin is het halve werk en als duiven onder goede condities hun eerste vluchten af kunnen werken geeft mij dat altijd een goed gevoel.

Testen

Het is mijn persoonlijke ervaring  dat hoe beter de start is, des te beter de prestaties van de duiven de rest van het seizoen zullen zijn. Verleden week vlogen we Meer dat is onze eerste africhting over een afstand van voor mij 50km. Van Meer wordt ook een proefuitslag gemaakt in kringverband. We kunnen dan alles testen voor het aankomend seizoen. Dat heeft dus best een groot voordeel, zo’n korte testvlucht. Als het echter mooi weer is en de duiven komen zonder problemen hard naar huis gevlogen, dan kunnen we direct zien dat er iets niet klopt in onze berekening op snelheid.

Eigen kring

Ik zal het even bij mijn eigen kring houden. Wij in de kring ‘Gouwe en IJssel’ hebben onze kring verdeeld in twee rayons. Deze rayons zijn verdeeld in een Noord- en Zuidsector, zullen we maar even simpel stellen. Regio Gouda en regio Krimpen a.d. IJssel om het nog simpeler te zeggen. Daar zit een verschil in van ongeveer 20 km tussen de kortste en de langste afstand op Asse-Zelik. Voor de africhting Meer is dit verschil veel minder, omdat Meer veel oostelijker ligt. Ik zal proberen uit te leggen wat er niet klopt aan onze berekening zoals die nu gehanteerd wordt. We zullen als voorbeeld nemen een denkbeeldige vitesse vlucht van 60 km. Een duif die mee doet aan deze denkbeeldige vlucht  en gelost is om 8.00 uur arriveert om 9.00 uur. We berekenen dan dat deze duif een uur gevlogen heeft over 60 km. Dus worden deze duif geklasseerd op de berekening dat deze duif 60 km per uur heeft gevlogen. En dat klopt echter voor geen meter! De duif heeft namelijk helemaal geen 60 km per uur gevlogen maar veel harder. Ze zou 60 km per uur hebben gevlogen als ze om 8 uur met 60 km per uur de auto uit was geschoten precies in de goede vliegrichting. Nee, de duiven worden niet uit de auto geschoten maar gewoon gelost en hebben echt minimaal 5 minuten, maar ik denk zelfs meer tijd nodig om op snelheid en op vlieghoogte te komen.

Verste afstand

Deze extra tijd (starttijd) komt allemaal ten goede van de liefhebbers met de verste afstanden. En dat is goed te zien ook, speciaal op de eerste korte vluchten met goed weer. De eerste 200 prijzen bij ons in de kring zijn praktisch allemaal voor de verste afstanden. Het is eigenlijk een regelrechte farce om zo’n uitslag te bekijken. Waarom blijven we gewoon zo doorrekenen terwijl we toch goed weten dat dit niet klopt. Als het slecht weer is, dan valt deze misberekening niet op. Als de afstand wat verder op loopt ook niet meer, maar het blijft gewoon niet kloppen. Op alle vluchten hebben liefhebbers op de langste afstanden dit voordeel. Des te korter de vlucht en des te beter het weer des te meer dit gigantische voordeel opvalt. Je ziet dit extreme voordeel niet meer op uitslag terug als de afstand verder wordt omdat duiven met topvorm, zich gewoon tussen de bevoordeelde duiven plaatsen. Er zullen altijd onberekenbare factoren in de duivensport blijven. Dat is een feit waar we ons bij neer moeten leggen. Als de wind onderweg tijdens de vlucht  gaat toenemen uit het Zuidwesten dan zal de verste afstand daar voordeel van hebben. En als de wind toeneemt tijdens de wedvlucht van uit het Noorden dan zal de kortste afstand daar voordeel van hebben. All in the game, deze week jij en volgende week ik. Geen probleem maar als we van te voren weten dat iets niet klopt, dan moeten we daar iets aan doen. Door te roepen: “we hebben het altijd zo gedaan dus houden we het ook maar zo”, steken we onze koppen in het zand.

Vliegende start

Ik las gisteren op de site van afdelingen 6 dat er nieuwe coördinaten moesten worden berekend omdat de vrachtauto’s met hun duiven 600 meter verder stonden dan de gangbare losplaats op Meer. De onderbouwing was dat 600 meter op zo’n kort vluchtje teveel is om geen rekening mee te houden. Dit is wat mij betreft een voorbeeld van een prima actie om de duivensport eerlijk te houden. Zo zouden we ook iets moeten doen aan het oneerlijke voordeel op iedere vlucht voor de liefhebbers op de verdere afstanden. We zouden dit probleem mijn inziens heel eenvoudig kunnen op lossen. De duiven zouden dan op alle vluchten een soort vliegende start moeten krijgen. En met een vliegende start bedoel ik het volgende: Op alle vitesse- en midfondvluchten zouden we de duiven 10 minuten eerder los moeten laten. Als we van plan zijn om de duiven om 8.00 uur te lossen dan laten we de duiven 10 minuten eerder los, maar gaan vanaf 8.00 uur rekenen. In 10 minuten tijd krijgen de duiven kans om te klimmen (met mooi weer en zuidenwind), hun positie te bepalen en op snelheid te komen. Deze snelheid (na 10 minuten vliegen), is namelijk de echte snelheid waar de duiven mee naar huis toe vliegen en niet de snelheid  die we nu berekenen. We krijgen dan mijn inziens een eerlijkere berekening en verdeling van de prijzen. We pakken dan ook direct het probleem aan wat we vaak met slecht weer zien als de duiven slecht vertrekken en enkele rondjes draaien.

Zonkant
 
Ook het voordeel van aan de zon versus schaduwkant in de auto zitten tijdens de lossing wat nu een extreem voordeel is voor de zonkant zou verminderen. Ieder rondje wat een duif op de losplaats maakt is nu in het voordeel van de langste afstanden. Jonge duivenvluchten zouden ook veel eerlijker verlopen als we ook deze vluchten met een vliegende start zouden lossen. De meeste jonge duiven hebben (zeker op de eerste vluchten en met inversielossingen!), tijd nodig om zicht te oriënteren en op gang te komen. Met een vliegende start komt niemand wat tekort. De langste afstand niet en de kortste afstand ook niet. De duivensport evolueert en wat vroeger niet belangrijk was, blijkt nu heel belangrijk te zijn. Vroeger moesten duiven handmatig van hun gummiring ontdaan worden. Kreeg je er dan 20 tegelijk op een kort vluchtje dan had je toch even nodig om ze allemaal in de klok te stoppen. Nu worden er 40 duiven in enkele seconden elektronisch geconstateerd. Dit zorgt er voor dat het grote voordeel op de kortste vluchten voor de grootste afstanden nu zo extreem opvalt.

Spelregels

Ik ben geen Blaise Pascal en misschien denk ik wel te simpel en zie ik rekenkundig iets over het hoofd. De feiten liegen er echter niet om en de huidige berekeningen kloppen niet. Stel dat we door omstandigheden in de toekomst niet verder zouden kunnen vliegen dan 100km.Dan ben ik er van overtuigd dat als we blijven rekenen zoals we dit nu doen er binnen enkele jaren geen duivenliefhebber meer over zou zijn in rayon A van de kring Gouwe en Ijssel. Verliezen is niet erg maar als je weet dat je verloren hebt door dat de spelregels niet deugen dan stopt iedereen met gezond verstand met de sport of het spel waar hij mee bezig is.

© Martin van Zon 
Publiceren van artikelen op een andere website dan duivenverkoop.nl is niet toegestaan, delen op bijvoorbeeld Facebook of Twitter met een doorlink naar duivenverkoop.nl is wel toegestaan.

 

<< Terug

Coolbird, alles voor je duiven One Loft Racing World League Wonderpigeon Rohnfried Uw advertentie hier?

Laatste biedingen

Geen biedingen gevonden

Een losplaats aanpassen vanwege de windrichting moet niet mogen.

Stand na 223 stemmen:

Eens. (156) 70%
Oneens. (63) 28%
Weet niet/geen mening. (4) 2%

Archief