Orléans jonge duiven! - Martin van Zon

Orléans jonge duiven! door Martin van Zon

woensdag 31 augustus 2016

Het jonge duivenseizoen loopt weer ten einde en ik heb mijn jonge duiven alweer ingekorfd voor hun laatste vlucht. Voor Zuid-Holland is het dit jaar Troyes, amper 400 kilometer. Dan zit het jonge duiven seizoen er weer op en is voor mij het vluchtseizoen alweer voorbij. Ik vroeg me laatst af wat er eigenlijk nog leuk is aan het jonge duivenspel.

Minder aantrekkelijk

Om eerlijk te zijn vind ik het jonge duivenspel steeds minder aantrekkelijk worden. Het begint met het grote besmettingsgevaar van adeno/coli de eerste weken. Als we daar eindelijk doorheen zijn krijgen we de zogenaamde oogvliesontstekingen, een fenomeen wat vanaf 2003 de kop heeft opgestoken. En als dat verwerkt is en de grote verliezen zijn achter de rug, hebben we geen enkele mooie klassieker meer met een beetje afstand om naar toe te leven. Het jongeduivenspel is de laatste jaren steeds meer een vitessespelletje geworden met aan het eind van het seizoen een enkel midfond vluchtje. Als dat enkele midfond vluchtje dan ook nog voor de wind is, dan kunnen we die ook in de categorie vitesse plaatsen.

Vlieglijn

Iedere duivenmelker weet dat jonge duiven extreme kladvliegers zijn. Een iets verkeerde ligging en/of wind zorgen ervoor dat we de jonge duiven van de verkeerde kant thuis krijgen. Het grootste gedeelte van de Nederlandse duivenliefhebbers kent dit probleem. Jongeduivenspel is meer en meer het spel voor de liefhebbers die hun duiven wekelijks recht uit het gat krijgen. Duivenliefhebbers die in de vluchtlijn wonen en wekelijks bijna de zelfde lijn vliegen maken het met mooi weer. Met de oude duiven kun je op de wat zwaardere midfond vluchten en dagfond vluchten buiten de vlieglijn nog redelijk uit de voeten. En met de jonge duiven kan dat alleen als je een wat verdere vlucht op het progamma hebt staan.

Orléans

Vroeger was dat Derby Orléans. Voor mij 500 kilometer en een prachtige afsluiting van het jonge duivenseizoen. Nooit, maar dan ook nooit, heb ik op Orléans verliezen van betekenis geleden. Ik durf zelfs te zeggen dat een gezonde kwaliteitsvolle jonge duif die tien vluchten heeft gehad praktisch niet meer verspeeld kan worden op 500 kilometer. Ik heb nog geprobeerd een oude uitslag van Orléans jonge duiven te vinden, maar dat viel niet mee. Alleen 1997 heb ik gevonden: Het jaar voordat we voor de laatste keer Orléans speelden. Een pittige Orléans die in onze club een uur open stond. De eerste duif maakte 1288 meter per minuut en de laatste prijsduif 1127 meter. Er waren in onze club 192 duiven ingekorfd en dus 48 prijzen te verdienen. Ik had 62 duiven ingekorfd en daarvan vlogen er 41 in de prijzen. Van de door de overige leden 130 ingekorfde duiven, vlogen er dus maar zeven prijs. Een jaar later kwam de NPO met een enquête.

Enquête

En hier wringt dus de schoen: Een aantal van deze liefhebbers die er onderdoor vlogen op deze prachtige Orléans jonge duiven, wisten niet hoe snel ze het jaar daarop het enquêteformulier in moesten vullen. Ik heb geen enquête formulier ingevuld… Waarom niet? Ik weet het echt niet meer, er zal wel iets belangrijker in mijn leven geweest zijn op dat moment. Maar ik weet zeker dat van die groep verliezers heel wat het enquête formulier hebben ingevuld. Een enquête op vrijwillige basis mag nooit de leidraad worden van beslissingen die er toe doen. Deze Orléans zal voor de twaalf overige deelnemers van onze club betiteld worden als een zware vlucht met misschien verliezen. Ik verloor geen enkele duif op deze vlucht en had binnen twee uur alles thuis. Zo gevaarlijk is een vrijwillige enquête.

Gezever

De klagers reageren onmiddellijk, want het ligt niet aan hun mindere duiven en het ligt niet in hun verzorging. Nee, het ligt aan het slechte weer, het vervoer of het te vroeg of te laat lossen. Of zoals in het geval van Orléans: Omdat het te ver is voor jonge duiven. Groot gezever! Elke gezonde jonge duif met kwaliteit kan 500 kilometer vliegen zonder problemen. Wel drie keer. Ik zal om de lijst niet te lang te maken de aankomsten van de eerste en de laatste acht duiven op schrijven: De duiven werden om 8.30 gelost in Orléans. Ik begon te draaien om 13.49, 13.52, 13.52, 13.54, 13.55, 13.58, 13.58, 13.58 en eindigde met 14.37, 14.37, 14.37, 14.39, 14.41, 14.41, 14.43 en 14.44. Dat was tenslotte de laatste prijsduif. Een keer een gaatje van zes minuten halverwege de uitslag en de rest er tussen in ook aan de ‘lopende band’.

Medicijnen

Ik heb nooit gedruppeld of wat dan ook. Deze duiven kregen een wekelijkse ontsmetting met de combimix van v.d. Sluis en druivensuiker op woensdag. Voor de hele club was Orléans echter te zwaar. Althans, als we naar die luttele zeven prijzen kijken van de 130 overige ingekorfde duiven. Maar blijkbaar gold dit niet voor mij. Gaan we dus de boel op zijn kop zetten? Hoezo, Orléans afschaffen? Doen we het nu beter dan? Wat hebben we ermee bereikt? Dat half Nederland met Belgische vitesseduiven vliegt. Dat hebben we er in ieder geval mee bereikt. De Belgische vitesseduif is een hoofdrol gaan spelen in het Nederlandse jonge duiven spel met als gevolg gigantische verliezen als er een beetje stront aan de knikker komt. Je kunt met vitesseduiven van Stefaan Lambrechts of Leo Heremans jongeduivenkampioen van Nederland worden. Deze Belgische duiven zijn niet aan te slepen. Want geloof me deze duiven kunnen op het randje van hun kunnen onder voor hun gunstige voorwaarden ook van 400 kilometer een eerste NPO winnen. Is dat wat we willen? Allemaal op de Belgentour? Op het randje spelen van wat een duif kan? Dat is lekker diervriendelijk. Dan zijn we goed bezig. En maar zeuren als we ze verspelen. Als blijkt dat van een dergelijke mooie vlucht als Orléans de duiven als zand komen, lossen we dan het probleem op om de verliezers (die blijkbaar ergens een steek laten vallen) tegemoet te komen. Want dat hebben we ten slotte gedaan. We hebben de klachten van de verliezers serieus genomen en Orléans afgeschaft.

Zuiderburen

Een jonge duivenvlucht die er echt toe deed en waar we het hele jonge duiven seizoen naar toe leefden. Nu kunnen we zo dadelijk weer lezen hoe geweldig sommige jonge duivenspecialisten gepresteerd hebben. Wat een geweldige erelijst sommige jonge duiven hebben opgebouwd. Voornamelijk op vluchten die er niet toe doen. Want wat we niet lezen is dat op veel vluchten de duiven met twintig of meer tegelijk aankwamen vliegen. Ondertussen maar puntjes vergaren voor allerlei competities waar het gros van de Nederlandse duivenliefhebbers geen schijn van kans voor maken. Als we naar onze zuiderburen kijken en hun jongeduivenprogamma dan zien we zeven vluchten van rond de 400 kilometer, vier vluchten boven de 500 kilometer en twee boven de zeshonderd kilometer. Op deze verdere vluchten worden praktisch geen duiven verspeeld. En wij kunnen in Nederland geen nationaal Orléans vliegen? Niet een keer een jonge duivenvlucht met bijvoorbeeld 600 kilometer als bovengrens? Natuurlijk kunnen we dat wel, maar we zijn doorgeschoten in het beschermen van de mindere liefhebbers. We hebben de verliezers beloond voor het falen en de winnaars gestraft voor hun overwicht. Wat mij betreft nationaal Orléans zo snel mogelijk weer op het progamma als prachtige eindvlucht. Een vlucht om wakker van te liggen omdat je koorts hebt. Orléans koorts!
 
© Martin van Zon 
Publiceren van artikelen op een andere website dan duivenverkoop.nl is niet toegestaan, delen op bijvoorbeeld Facebook of Twitter met een doorlink naar duivenverkoop.nl is wel toegestaan.

<< Terug

Coolbird, alles voor je duiven One Loft Racing World League Rohnfried Uw advertentie hier?

Laatste biedingen

Geen biedingen gevonden

Een losplaats aanpassen vanwege de windrichting moet niet mogen.

Stand na 368 stemmen:

Eens. (269) 73%
Oneens. (94) 26%
Weet niet/geen mening. (5) 1%

Archief