Massa, wind, ligging en vluchtlijn. Feit of fictie (Deel 2)? - Martin van Zon

Massa, wind, ligging en vluchtlijn. Feit of fictie (Deel 2)? door Martin van Zon

vrijdag 17 maart 2017

Ik denk dat veel mensen wel eens door het prachtige plaatsje Schoonhoven hebben gewandeld. Een stadje wat vooral bekend is geworden door zijn klokken en zilverindustrie. De zilverindustrie is praktisch verdwenen, maar er is nog steeds een grote vakschool voor Goud en Zilversmeden. In Schoonhoven heb ik heel wat voetstappen staan. In feite is mijn duivencarrière daar begonnen. In de jaren vijftig was Schoonhoven een machtig postduivenbolwerk. Er werd geweldig goed gevlogen en er werden eerste prijzen nationaal gewonnen. Bepaalde namen van grote kampioenen uit die tijd zitten nu nog steeds in mijn hoofd geprent. Ik heb die topspelers nooit gekend, maar hun namen werden jaren later nog met respect uitgesproken door de wat oudere Schoonhovense liefhebbers. Het was als het ware de 'Gouden Eeuw' van de duivensport in Schoonhoven.

Gezonde duivensport

Toen ik in Ammerstol met postduiven begon (begin zeventiger jaren) ging ik in combinatie vliegen en we werden lid in Schoonhoven. We konden daar kiezen uit twee bloeiende verenigingen: een zaterdag en een zondagclub. De zaterdagclub had nog alwat principiële leden uit Bergambacht en de zondagclub had veel leden uit Lopik en omstreken. Kortom het was in Schoonhoven een en al gezonde duivensport. De zaterdagvliegers vlogen een ander progamma dan de zondagvliegers en enkele keren per jaar was er een gezamenlijke vlucht. Er zaten kampioenen bij van beide clubs die in groot verband op alle disciplines goed meekonden komen. Gewoon, mooie gezonde duivensport.

Dan komt de grote herindeling onder leiding van Jip Pancras. Zuid-Holland wordt één grote afdeling. De kuststrook valt er af en krijgt een aparte status. De wekelijkse massa duiven moet naar Gouda en omstreken en er ontstaat een vlieglijn van Dordrecht (kortste afstand) naar Gouda. Alle clubs die behoorlijk buiten deze vlieglijn liggen komen nu letterlijk in een uithoek terecht en de prestaties werden toen steeds minder in die uithoeken, dus ook in Schoonhoven. Nog gekker werd het voor de liefhebbers in Lopik die begin tachtiger jaren nog serieus van plan waren om in Lopik en omstreken een nieuwe duivenclub op te richten. Zij wilden na de herindeling graag lid worden bij Afdeling 7 en waren dan in de vliegroute van Utrecht gekomen, wat sportief gezien veel beter was geweest, maar dat werd door de toenmalige bestuurders verboden . Deze Lopikse liefhebbers  kwamen daardoor helemaal in de uiterste hoek van Afdeling 5 te liggen.

Tegen Lopik aan ligt het plaatsje Ameide, wat alleen van Lopik wordt het gescheiden door de rivier de Lek. Ameide lag dus ook in dezelfde uiterste hoek van Afdeling 5 (Zuid-Holland), maar gelukkig mochten zij  wel vertrekken en gingen meevliegen met Afdeling 7 in de vlieglijn van Utrecht. In Ameide bloeide daarna de duivensport weer helemaal op. De liefhebbers daar staan nu ook regelmatig op teletekst en kunnen gewoon met de allerbeste mee. In Lopik echter is het nu zo goed als gedaan met de duivensport en dat drukt natuurlijk ook weer door naar Schoonhoven. Daar is ondertussen nog maar één club over en die is in de gevarenzone. Er hoeft niet echt veel te gebeuren en het is gedaan met de duivensport in Schoonhoven en omgeving. Dit is een typisch voorbeeld van wat een jarenlange ongunstige ligging aan kan richten. En er zijn heel wat streken in Nederland waar hetzelfde speelt. Het is de hoogste tijd dat dit gaat veranderen, want het is echt vijf voor twaalf.

Iedereen voordeel

We moeten er voor gaan zorgen dat iedereen eens het voordeel krijgt van de massa, wind en de ligging. We zullen daar alleen een beetje moed voor nodig hebben. We zouden daarom kunnen stoppen met iedere week (of jaar) dezelfde lijn te vliegen. Dat is namelijk de reden waarom heel veel liefhebbers nu buiten de boot vallen. We zouden regelmatig kunnen veranderen van de nu bestaande zuidwestlijn naar de oostlijn. Niet naar de zuidoostlijn, want dat loopt vaak fout af. Tussen bergen door vliegen is behoorlijk riskant en voor programmaduiven vaak te zwaar! Die ervaring hebben we dacht ik wel opgedaan in het verleden met de jaarlijkse vlucht vanuit München.

Maar het is nog niet zo heel lang geleden dat er vluchten werden georganiseerd uit Hof en Helmstedt. Dit is de oostelijke vlieglijn. De duiven werden zonder enige voor bereiding hierop ingekorfd en er werd geen duif op verspeeld. Ook de Polen hebben geen problemen met het vanuit Holland vliegen. Deze lijn is relatief vlak. De duiven zullen dan vaak de wind op kop hebben (bij westenwind) en de concoursen zullen gemiddeld wat langer openstaan, wat ik ook gelijk als een verrijking van de duivensport zie. Al die vluchtjes van net 100 km die in twee minuten gedaan zijn en waar je een hele week voor bezig geweest bent komen mij persoonlijk ook mijn neus uit. We zijn dan ook gelijk niet meer afhankelijk van Frankrijk, die zoals we ondertussen ervaren hebben, als het hun uitkomt direct de grens dicht gooien voor de duivensport vanuit Nederland.

Ik begrijp dat velen die nu op of vlak bij de vlieglijn wonen gelijk begint te sputteren en met allerlei argumenten aan komen dragen om maar niet van vluchtlijn te veranderen. Het voornaamste argument  waar men mee aankomt is de rampvlucht vanuit Breisach in 2006 .Daar kan ik een heel kort antwoord op geven. Breisach ligt in de zuidoostlijn en deze rampvlucht werd niet veroorzaakt door de zuidoostenlijke ligging, maar door de lossingverantwoordelijken. Deze tegensputterende liefhebbers zouden zich moeten realiseren dat het uiteindelijk ook in hun eigen belang is, de duivensport  blijft alleen bestaan als de meeste duivenliefhebbers plezier in hun sport blijven houden.

Eén van mijn  beste duivenvrienden  vroeg aan een hard spelende kampioen tevens mega inkorver hier in de regio: 'Heb jij nou niet door dat je hier heel de duivensport aan het kapot maken bent?' De kampioen antwoordde: 'Wat kan mij dat nou schelen, ik doe niets verkeerd. Ik hou me aan de spelregels en ik probeer gewoon zo hard mogelijk te vliegen binnen al hetgene wat mij is toegestaan'. Mijn inziens een totaal verkeerde mentaliteit en wat mij betreft te vergelijken met de graaicultuur in het bankwezen. Jammer genoeg denken veel hedendaagse kampioenen precies hetzelfde. Ze willen alles pakken en veel oogsten (geld en roem), maar niets inleveren.

Er moet wat gebeuren!

Uit deze hoek kunnen we (hoogstwaarschijnlijk) niet verwachten dat zij van vluchtlijn willen veranderen. Toch moet er snel wat gebeuren! We zitten vastgeroest aan een manier van duivenspelen die niet meer van deze tijd is. We hebben ondertussen niet door dat de hele duivensport als zand tussen onze vingers door loopt. Bestuurders op landelijk niveau hebben het te druk met van alles en nog wat, maar komen ondertussen niet aan besturen toe. Bestuurders op regionaal niveau en veel van de zogenaamde kiesmannen zijn vaak bezig alleen de belangen van hun netwerk vrienden te behartigen, dus die dat doen houden in principe vernieuwingen  tegen. Ondertussen is er al jarenlang niemand die een vinger uitsteekt naar mensen die van postduiven houden, maar niet meer van hun mooie sport kunnen genieten. We spannen het paard achter de wagen als we proberen de jeugd en nieuwe leden voor onze sport te winnen, terwijl we ondertussen zelf niet in staat zijn de leegloop binnen onze sport een halt toe te roepen. Die leegloop wordt deels veroorzaakt door factoren die we niet in de hand hebben. Maar ik ben er ook van overtuigd dat vele het gewoon niet meer zien zitten, omdat hun gezonde verstand zegt: stop met een sport die hartstikke duur is, veel tijd kost en niet te winnen is van medespelers die gewoon ontzettend bevoordeeld zijn.
Waar ik mij persoonlijk het meest aan stoor en wat bij mij een hoop onvrede (stress) veroorzaakt, daar zal ik het de volgende keer over hebben.
 
© Martin van Zon, 2011

Publiceren van artikelen op een andere website dan duivenverkoop.nl is niet toegestaan, delen op bijvoorbeeld Facebook of Twitter met een doorlink naar duivenverkoop.nl is wel toegestaan.
 
 
 
 
 
 
 

<< Terug

One Loft Racing World League Coolbird, alles voor je duiven Rohnfried Uw advertentie hier?

Laatste biedingen

Geen biedingen gevonden

Een losplaats aanpassen vanwege de windrichting moet niet mogen.

Stand na 368 stemmen:

Eens. (269) 73%
Oneens. (94) 26%
Weet niet/geen mening. (5) 1%

Archief